komen

January 17, 2009

PostHeaderIcon PPD Gombak mendepani L4



PostHeaderIcon Renungan buat Kaunselor dari Cikgu Loh


Pernah satu masa dahulu saya bertanya kepada seorang Guru Besar mengapa dia marah sangat guru kaunselingnya padahal guru bimbingan dan kaunseling itu buat pelbagai program yang hebat-hebat. I tengok dokumentasinya pun i respect.

Ini alasannya:

i) kalau takat buat program guru tersebut cukup hebat, tapi bila minta buat sesi (baik individu atau kelompok) dia kata tak ada masa.
ii) Lebih mengutamakan yang luar dari yang dalam (bak kata pepatah kera di hutan di susukan, anak di rumah mati kelaparan)
iii) Buat program yang syok sendiri, tak pernah rujuk pada pentadbir dan tidak kena dengan keperluan sekolah. (tak ada SWOT dan TOWS)
iv) asyik hilangkan diri sahaja.

Pengajarannya:

Bukan semua guru bimbingan dan kaunseling yang 'hebat-hebat' tu hebat, jadi cermin-cerminkan diri dan bekerjasamalah dengan pihak sekolah. Guru Besar tetap boss kita.
Kaunseling individu dan kelompok tu nasi, program tu lauk dan ulam-ulamnya. Dua-dua tu diperlukan, barulah perkhidmatan kita tu dihormati.

Guru bimbingan dan kaunseling yang berkesan sepatutnya mengwujudkan suasana yang teraputik di sekolah. Tepuk dada, tanya selera.
January 1, 2009

PostHeaderIcon Dalam Kepayahan Ada Kerumitan



RAUB, PAHANG. Rombongan SPADA kali bergerak lagi dalam lawatan ke tempat yang ke-20. Destinasi kali ini ialah Pusat Serenti Raub.

Kami datang ke Pusat Serenti untuk mempraktikkan 7 Langkah Kepulihan dengan hanya menggunakan step pertama sahaja hari ini.

Step pertama ialah seorang penagih mesti mengaku yang dirinya menjadi tidak tentu arah dan bercelaru disebabkan oleh penagihan dadah, dan tiada jalan untuk berubah kecuali atas pertolongan orang lain.

Setiap pelajar diberikan seorang klien. Masing-masing mencari tempat yang paling sesuai untuk sebuah sesi kaunseling.

Sudah saya dengar, cerita dari En.Rafidi, selaku kem Komandan di Pusat Serenti ini, bahawa ada kaunselor yang "menangis" kerana apabila dalam sesi kaunseling, kaunselor yang ditanya oleh klien, Cuba encik bagi tau saya, kenapa saya perlu berubah? Dalam kes ini, bukan klien yang bermasalah nampaknya, akan tetapi kaunselor.

Penagih dadah, menagih dadah itu adalah dunianya, padanya, dia tidak menyusahkan sesiapa, tidak mencuri duit orang, dan tidak mengapa-apakan orang lain, Hanya menagih saja.

Dan saya hari ini, berdepan dengan klien yang usianya 3 tahun lebih tua dari saya. Katanya juga... selepas saya keluar ni (dari pusat) saya akan mencari barang tu lagi. Rasa rindu pada bahan itu dan syoknya pertama kali (high) semakin hari semakin tebal, rasanya ingin sekali tiap-tiap hari ini berlari dengan cepat, agar saya dapat keluar cepat. Dan terus pergi mendapatkan barang itu.

Ish....no point bagi saya hari ini untuk mengubah diri seorang penagih yang dipaksa masuk ke pusat. Sedang dia sendiri tidak ada planning langsung untuk berubah. Kuang, kuang, kuang!

Tuan-puan, beginilah dunia seorang kaunselor, dimana-mana dalam dunia yang berdepan dengan penagih. Dari itu, bilakah penagih akan berkurang? Sedang yang ada pun tak nak berhenti?

Kelas Terakhir Sem 2 Bersama Dr.Nazrun, UKM , beliau adalah antara pensyarah yang mengajar kami ilmu Farmakologi Dadah.
Jomla masuk SPADA


PostHeaderIcon Beza Assalam dan Islam

Assalamualaikum rakan, sahabat handai sekalian, saya menerima banyak jugak ucapan selamat tahun baru ini dari rakan-rakan, baik melalui, sms, emel dan blog.

Terima kasih semua dan saya juga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Maal Hijrah yang datang beriringan dengan tahun baru 2009. Kecanggihan dunia henpon hari ini membuat kita dapat menulis macam-macam tulisan, termasuklah tulisan jawi, ada sms yang datang pada saya salah ejaannya dalam tulisan jawi dan arabnya.

Ucapan Assalam dalam assalamualikum mualaikum dalam bahasa Jawi dan Arab ialah Alif, Lam, Sin, Lam Alif dan Mim, so, ada yang menulis macam di atas, tetapi tertinggal Lam nya, so bacaannya adalah Islamu Alaikum. Maknanya pun lain dah. Jadi kena edit hati-hati sikit. Sebab Assalam dan Islam itu 2 makna yang berbeza.

Pergilah sudah 2008, dan tak akan kembali lagi. Justeru sebagai insan muslim, hati kita perlu risau, dan ada sedikit gelisah, yakni tentang umur kita yang semakin hari semakin sedikit. Tahun 2008, umur kita masih panjang ketimbang tahun ini, dan tahun ini usia kita semakin sedikit, maknanya kita semakin mendekali ajal dan lubang kubur.

Alangkah takutnya situasi jika dikenangkan? Jika kita pegang 2 biji bateri saiz AA, satu nama Energizer dan satu lagi made in China, 3 Seringgit. Kita dah tahu dan boleh agak yang kedua bateri ini mempunyai jangka hayat yang berbeza. So begitulah waktu kita lahir, tarikh "expired date " kita sudah pun ada, cuma tidak tercop pada dahi kita.

So, kawan-kawanku yang hidup sedunia yang sementara ini, perbaikilah amal kita di sisiNya, semoga tahun ini lebih baik dari semalam dan kalaupun maut datang menjemput, kita akan pulang dengan redhaNya.

Pada kaunselor semua, jangan lupa ziarah blog saya dan berikan maklum balas pada entri yang terakhir, Klik sini


Apa cerita di sana?


Free chat widget @ ShoutMix

Renungan


Bunga-bunga dunia
hanyalah tipuan
walaupun gemerlap dengan hiasannya
Kebaikan yang terbesar
hanya nanti di akhirat
Aunbin Abdillah


Biarkan hari-hari
bertingkah semaunya
Buatlah diri ini rela ketika
Ketentuanya bicara
Dan jangan gelisah
Dengan kisah malam
Tidak ada kisah
Didunia ini yang abadi
Imam Syafi'i

Iman itu laut
Cintailah ombaknya
Iman itu api
Cintailah panasnya
Iman itu salju
Cintailah dinginnya
Iman itu sungai
Cintailah arusnya

Hidup ini penuh liku-liku
Ada suka dan ada duka
Dari itu jadilah insan yang bertakwa
Agar dapat mentadbir dengan bijaksana

Blog Archive